(English) Making the Most of the Summer Holidays: Screen-Free Ideas for Every Age

(English) [English Below]

ការប្រើប្រាស់ពេលវេលាវិស្សមកាលរដូវក្តៅឱ្យមានប្រយោជន៍បំផុត៖គំនិតដែលគ្មានអេក្រង់សម្រាប់គ្រប់វ័យ

នៅពេលដែលការសម្រាករដូវក្តៅដ៏យូរចាប់ផ្តើមនៅសាលាហ៊្វូតព្រីនអន្តរជាតិគ្រួសារជាច្រើនកំពុងស្វែងរកវិធី ដើម្បីធ្វើឱ្យបុត្រធីតារបស់ខ្លួនចូលរួមសកម្មភាព និងភ្ជាប់ទំនាក់ទំនងដោយមិនពឹងផ្អែកលើអេក្រង់ច្រើនពេក។ មិនថាបុត្រធីតារបស់លោកអ្នកស្ថិតក្នុងកម្មវិធីកុមារតូច បឋមសិក្សា ឬមធ្យមសិក្សានោះទេ នេះគឺជាពេល វេលាដ៏អស្ចារ្យមួយ ដើម្បីបង្កើតអនុស្សាវរីយ៍យូរអង្វែង និងស្វែងរកចំណាប់អារម្មណ៍ថ្មីៗជាមួយគ្នា។

ខាងក្រោមនេះ គឺជាគំនិតមួយចំនួនអំពីការបញ្ចៀសពីអេក្រង់ដែលសមស្របនឹងអាយុកុមារសម្រាប់វិស្សមកាល រដូវក្តៅដ៏មានអត្ថន័យ និងរីករាយ។

សម្រាប់កុមារនៅក្នុងកម្មវិធីកុមារតូច៖ ភាពសប្បាយរីករាយសាមញ្ញៗដែលបង្កឱ្យមានការចង់ដឹងចង់ឃើញ

 កុមារតូចៗលូតលាស់លើទម្លាប់ ការលេង និងទំនាក់ទំនង។ សាកល្បងអនុវត្តនូវសកម្មភាពងាយៗដែល លើក​ទឹក​ចិត្ត​ឱ្យកុមារ​មាន​ការ​ចង់​ដឹង ​និង​ច្នៃ​ប្រឌិត ៖

  1. សង់បន្ទាយខ្នើយ ឬផ្ទះក្រដាសកាតុងជាមួយគ្នា សម្រាប់ជាការលេងកម្សាន្ត
  2. ស្វែងយល់ពីពណ៌ និងផ្ទៃវត្ថុតាមរយៈការគូរគំនូរដោយទឹកកក ឬការលេងទឹក។
  3. ដើរកម្សាន្តបែបធម្មជាតិនៅតំបន់ដែលអ្នករស់នៅ ឬទៅលេងសួនកម្សាន្តនានានៅក្នុងស្រុក។
  4. ច្រៀងចម្រៀងខ្មែរ ឬអង់គ្លេស ហើយបង្កើតពេលវេលាតន្ត្រីសម្រាប់គ្រួសារផ្ទាល់ខ្លួនរបស់លោកអ្នក។
  5. ត្រូវដាំកូនរុក្ខជាតិ ឬបន្លែក្នុងធុងតូចៗហើយ សង្កេតមើលការលូតលាស់របស់វា។

គន្លឹះ៖ រក្សាទុកកន្ត្រកដែលមានសម្ភារៈបត់រូបភាពសាមញ្ញៗ ឬសៀវភៅរឿងឱ្យនៅជិតដៃកុមារដើម្បីបំផុស គំនិតឱ្យកុមារអាចរៀនសូត្រតាមរយៈការលេងដោយឯក​ឯង។

សម្រាប់កុមារនៅបឋមសិក្សា៖ ការលេង គម្រោង និងការរកឃើញ

សិស្សានុសិស្សបឋមសិក្សាទទួលប្រយោជន៍ពីបញ្ហាប្រឈមនានា ដែលធ្វើឱ្យមានការស្រមើស្រមៃ និងបង្កើតជំនាញថ្មីៗ៖

  1. សូមបង្កើតសៀវភៅកំណត់ហេតុសម្រាប់ថ្ងៃឈប់សម្រាក ជាមួយនឹងគំនូរ រូបថត ឬរឿងខ្លីៗ
  2. សាកល្បងចម្អិនមុខម្ហូបងាយៗជាមួយគ្នា ជាវិធីស្វែងយល់ពីគណិតវិទ្យា និងវិទ្យាសាស្ត្រ។
  3. រៀបចំផែនការដំណើរផ្សងព្រេងក្នុងតំបន់ ទៅទស្សនាប្រាសាទ សារមន្ទីរ ឬផ្នែកថ្មីៗនៃទីក្រុង។
  4. សាងសង់ដោយសម្ភារៈកែច្នៃដូចជា ប្រអប់ ដប ឬក្រដាសរមូរ
  5. កំណត់គោលដៅសម្រាប់ការអាន ឬពេលវេលានិទានរឿងប្រចាំថ្ងៃ។

គន្លឹះ៖ បង្កើតទម្លាប់ឱ្យមានតុល្យភាពដោយមានការលាយបញ្ចូលគ្នានូវកិច្ចការផ្ទះ ការលេង ការអាន និងការសម្រាក។

សម្រាប់សិស្សានុសិស្សមធ្យមសិក្សាពេលវេលាដែលមានគោលបំណង និងជំនាញថ្មីៗ

ក្មេងជំទង់ច្រើនតែស្វែងរកឯករាជ្យភាព និងគោលបំណង។ គាំទ្រពួកគេជាមួយនឹងឱកាសដើម្បីរួមចំណែក និងការរីកចម្រើន៖

  1. កំណត់គោលដៅផ្ទាល់ខ្លួន ដូចជា រៀនរូបមន្តថ្មី គ្រប់គ្រងថវិកា ឬបំពេញបញ្ហាប្រឈមផ្នែក កាយសម្បទា។
  2. លើកទឹកចិត្តឱ្យសរសេរកំណត់ហេតុ ថតរូប ឬសរសេរប្លុក(blogs) ដើម្បីបង្ហាញគំនិតប្រកបដោយ ភាពច្នៃប្រឌិត។
  3. ឱ្យពួកគាត់ចូលរួមក្នុងសកម្មភាពរបស់សហគមន៍ដូចជាការធ្វើការងារស្ម័គ្រចិត្ត ឬជួយប្អូនៗ នៅក្នុងគ្រួសារ។
  4. គាំទ្រចំណង់ចំណូលចិត្តថ្មីដូចជា គំនូរ តន្ត្រី ឬគម្រោងងាយៗធ្វើដោយខ្លួនឯង
  5. ចំណាយពេលមួយថ្ងៃដោយគ្មានឧបករណ៍ឌីជីថលជាលក្ខណៈគ្រួសារ​ ហើយប្រើពេលវេលានោះដើម្បី ភ្ជាប់ទំនាក់ទំនងគ្នាសាជាថ្មីដោយផ្ទាល់

គន្លឹះ ៖ ធ្វើការសន្ទនាជាទៀងទាត់អំពីចំណាប់អារម្មណ៍របស់ខ្លួន និងលើកទឹកចិត្តឱ្យមានការឆ្លុះបញ្ចាំងតាម រយៈសំណេរ ឬការពិភាក្សា។

ការសម្លឹងមើលទៅមុខ

នៅពេលដែលរដូវក្តៅឈានចូលមកដល់ សូមចងចាំថា កុមាររៀននិងលូតលាស់តាមរយៈពេលវេលា សាមញ្ញដូចជា ការរៀបចំអាហារជាមួយគ្នា ការស្វែងយល់ពីធម្មជាតិ ឬលេងហ្គេមជាលក្ខណៈគ្រួសារ។ គោលដៅ គឺមិនមែនដើម្បីបំពេញរាល់ម៉ោងនោះទេ ប៉ុន្តែដើម្បីផ្តល់នូវជម្រើសដ៏មានអត្ថន័យដែលជួយបណ្តុះ គំនិតច្នៃប្រឌិត ទំនុកចិត្ត និងសុខុមាលភាពរបស់បុត្រធីតាលោកអ្នក

យើងខ្ញុំសូមជូនពរឱ្យក្រុមគ្រួសារហ៊្វូតព្រីនទាំងអស់ មានពេលសម្រាកលំហែដែលពោរពេញទៅដោយអត្ថន័យ និងក្ដីសុខនាពេលវិស្សមកាលរដូវក្តៅនេះ!

————–

As the long summer break begins at Footprints International School, many families are looking for ways to keep their children engaged, active, and connected, without relying too much on screens. Whether your child is in Early Years, Primary, or Secondary, this is a wonderful time to create lasting memories and explore new interests together.

Here are some age-appropriate, screen-free ideas for a meaningful and enjoyable summer.

For Early Years: Simple Fun that Sparks Curiosity

Young children thrive on routine, play, and connection. Try gentle, hands-on activities that encourage curiosity and creativity:

  1. Build a pillow fort or cardboard house together for pretend play.
  2. Explore colours and textures with ice painting or water play.
  3. Take nature walks in your neighbourhood or visit a local park.
  4. Sing Khmer or English songs and create your own family music time.
  5. Plant herbs or vegetables in small containers and observe their growth.

💡 Tip: Keep a basket with simple craft supplies or storybooks within reach to inspire spontaneous learning through play.

For Primary Children: Play, Projects & Discovery

Primary students benefit from challenges that spark imagination and develop new skills:

  1. Create a holiday journal with drawings, photos, or short stories.
  2. Try cooking simple dishes together as a way to explore math and science.
  3. Plan a local adventure—visit a temple, museum, or a new part of town.
  4. Build with recycled materials: boxes, bottles, or paper rolls.
  5. Set a goal for daily reading or storytelling time.

💡 Tip: Establish a balanced routine with a mix of chores, play, reading, and rest.

 

For Secondary Students: Purposeful Time & New Skills

Teenagers often seek independence and purpose. Support them with opportunities to contribute and grow:

  1. Set personal goals like learning a new recipe, managing a budget, or completing a fitness challenge.
  2. Encourage journaling, photography, or blogging to express ideas creatively.
  3. Involve them in community activities, such as volunteering or helping younger siblings.
  4. Support new hobbies—drawing, music, or a simple DIY project.
  5. Take a digital detox day as a family, using the time to reconnect offline.
    💡 Tip: Have regular conversations about their interests and encourage reflection through writing or discussion.


Looking Ahead

As summer unfolds, remember that children learn and grow through simple moments: preparing a meal together, exploring nature, or playing a game as a family. The goal isn’t to fill every hour, but to offer meaningful choices that nurture your child’s creativity, confidence, and wellbeing.

We wish all Footprints families a restful, enriching, and joyful summer holiday!

អានបន្ត
(English) Building Stronger School-Home Partnerships at Footprints

(English) As we near the close of another academic year at Footprints International School, we are proud to reflect on the growth and success of our Parent Focus Groups, launched in March 2025 as part of our broader commitment to authentic family engagement.

Over the course of three online meetings and one in-person gathering, parents and members of the management team have come together as critical friends to share constructive feedback and help shape school initiatives. Last week’s first in-person breakfast meeting brought Parent Focus members together with Category Team Chairs (CAT Chairs) for meaningful, forward-thinking dialogue.

Each group is aligned with one of the WASC categories (A–D), based on the accreditation standards of the Western Association of Schools and Colleges (WASC), a leading accrediting body that supports continuous school improvement, and is supported by a CAT Chair from the school’s leadership team:

  • Mr. Andre Struvé, School Director – Category A: Organisation for Student Learning
  • Mr. Justin Bisiker, International Primary Programme Principal – Category B: Curriculum, Instruction and Assessment
  • Dr. Rudi Labuschagne, Head of the Centre for Wellbeing and Career Excellence – Category C: Support for Student Growth and Wellbeing
  • Mr. Nicholas Brewer, Head of Campus – Category D: School Culture and Community Engagement

 

We believe deeply that schools are strongest when families are true partners in learning. Thank you to all the parents who’ve made this initiative a success.

The Parent Focus Groups will resume in August 2025, and we look forward to continuing this meaningful work together in the new academic year.

អានបន្ត
(English) ASEAN-Australia BRIDGE Programme: Building Global Connections Through Education

(English) Footprints International School is proud to be an active participant in the ASEAN-Australia BRIDGE School Partnerships Programme, supported by the Australian Government and delivered by Asia Education Foundation.

This year’s collaboration with Marsden State High School is well underway, focusing on three key areas: teacher collaboration, school community engagement, and student partnership.

In April, we hosted a virtual leadership meeting to formally launch the partnership and introduce the first project which is entitled, “A Day in the Life of FIS and Marsden Students” This aims to show the mundane activities in the lives of students in both schools, starting from when they enter school and ending with dismissal time. 

For this month, our focus has shifted to co-developing professional development resources, with selected Footprints teachers, supported by our Community Engagement Team, creating recorded PD sessions to exchange best teaching practices. Additionally, our Student Leadership Team will meet with their Marsden counterparts to co-design and implement a SMART student-led project. 

In July, Teacher Ralph will visit Marsden State High School to learn more about their systems in place, particularly in the areas of community service, career and socio-emotional learning, and how culture is incorporated in their curriculum.

Lastly, a group of eight Footprints International students from Upper Primary to Lower Secondary will be selected to take part in a series of peer forums and shared cultural projects starting in September in the next school year.

Looking ahead, the partnership will feature cultural exchanges, sustainability initiatives, and continued staff collaboration—all contributing to deeper intercultural understanding and global citizenship across both schools.

——-

កម្មវិធី ASEAN-Australia BRIDGE Programme៖ កសាងទំនាក់ទំនងជាសាកលតាមរយៈការអប់រំ

សាលាហ៊្វូតព្រីនអន្តរជាតិមានមោទនភាពក្នុងភាពជាសមាជិកសកម្មនៅក្នុងភាពជាដៃគូសហការរបស់សាលា សម្រាប់កម្មវិធី ASEAN-Australia BRIDGE Programme ដែលទទួលបានការគាំទ្រដោយរដ្ឋាភិបាលអូស្ត្រាលី និងនាំមកជូនដោយមូលនិធិអប់រំអាស៊ី (Asia Education Foundation)។


ការសហការជាមួយវិទ្យាល័យ Marsden State High School នៅក្នុងឆ្នាំនេះគឺប្រព្រឹត្តទៅដោយរលូន ដោយផ្តោតលើចំណុចសំខាន់ចំនួន៣៖ ការសហការរបស់លោកគ្រូអ្នកគ្រូ ការទំនាក់ទំនងរវាងសហគមន៍សាលា និងភាពជាដៃគូសហការរបស់សិស្សានុសិស្ស។

នៅក្នុងខែមេសា យើងខ្ញុំបានរៀបចំកិច្ចប្រជុំថ្នាក់ដឹកនាំតាមអនឡាញ ដើម្បីចាប់ផ្តើមជាផ្លូវការនូវភាពជាដៃគូសហការ និងធ្វើការណែនាំកិច្ចការដំបូងអំពី “រយៈពេល១ថ្ងៃក្នុងជីវិតរបស់សិស្សានុសិស្សហ៊្វូតព្រីន និងMarsden”។ កិច្ចការនេះមានគោលបំណងបង្ហាញពីសកម្មភាពទូទៅនៅក្នុងជីវិតប្រចាំថ្ងៃរបស់សិស្ស ទាំងពីរសាលាចាប់ផ្តើមពីពេលដែលពួកគេចូលមកក្នុងសាលារហូតដល់ពេលចេញទៅគេហដ្ឋានវិញ។


នៅក្នុងខែនេះ យើងខ្ញុំនឹងបង្វែរមកមើល ការរួមគ្នាបង្កើតធនធានអភិវឌ្ឍវិជ្ជាជីវៈជាមួយនឹងលោកគ្រូអ្នកគ្រូហ៊្វូតព្រីនដែលត្រូវបានជ្រើសរើស ដោយមានការជួយអំពីក្រុមការងារទំនាក់ទំនងសហគមន៍របស់យើង ក្នុងការបង្កើតវីដេអូអភិវឌ្ឍវិជ្ជាជីវៈ ដើម្បីផ្លាស់ប្តូរវិធីសាស្ត្របង្រៀនដែលល្អបំផុត។ លើសពីនេះទៅទៀត ក្រុមការងារតំណាងសិស្សនឹងជួបជាមួយដៃគូរបស់ពួកគេមកពីវិទ្យាល័យ Marsden ដើម្បីរួមគ្នារចនា និងអនុវត្តគម្រោង SMART ដែលដឹកនាំដោយសិស្ស។ 

នៅក្នុងខែកក្កដា លោកគ្រូ Ralph នឹងធ្វើទស្សនកិច្ចទៅកាន់វិទ្យាល័យ Marsden ដើម្បីសិក្សាបន្ថែមអំពីប្រព័ន្ធដំណើរការដែលពួកគេមាន ជាពិសេសនៅក្នុងការផ្តល់សេវាសហគមន៍ អាជីពការងារ ការសិក្សាអំពីអារម្មណ៍ និងសង្គម និងរបៀបនៃការដាក់បញ្ចូលវប្បធម៌ទៅក្នុងកម្មវិធីសិក្សារបស់ពួកគេ។ 

ជាចុងក្រោយ សិស្សានុសិស្សអន្តរជាតិហ៊្វូតព្រីន ចំនួន៨នាក់ មកពីថ្នាក់បឋមសិក្សា និងអនុវិទ្យាល័យ នឹងត្រូវបានជ្រើសរើសឱ្យចូលរួមក្នុងវេទិការវាងសិស្ស និងគម្រោងនៃការចែករំលែកវប្បធម៌ជាបន្តបន្ទាប់ ចាប់ពីខែកញ្ញាក្នុងឆ្នាំសិក្សាថ្មី។ 

នៅពេលខាងមុខ ភាពជាដៃគូសហការនេះនឹងបង្ហាញពីការផ្លាស់ប្តូរវប្បធម៌ គំនិតផ្តួចផ្តើមអំពីនិរន្តរភាព និងការបន្តកិច្ចសហការរបស់បុគ្គលិក ដែលទាំងអស់នេះរួមចំណែកដល់ការយល់ដឹងកាន់តែស៊ីជម្រៅនៃអន្តរវប្បធម៌ និងភាពជាពលរដ្ឋសាកលរបស់សាលាទាំងពីរ។ 

អានបន្ត
(English) Footprints International School’s Third Festival of Learning: A Celebration of Creativity and Community

(English) On Saturday, March 29th, 2025, Footprints International School proudly hosted its Third Festival of Learning, transforming both the Toul Tom Poung (TTP) and Toul Kork (TK) campuses into buzzing hubs of exploration, creativity, and celebration.

From 8:00 a.m. to 12:00 p.m., the school welcomed a joyful mix of students, families, teachers, and community partners, all united in celebrating the incredible learning journeys of our students. The event featured an exciting mix of live performances, interactive classroom exhibits, and vibrant displays that reflected the heart and soul of the Footprints community.

Parents enjoyed classroom tours, engaging with student project and  gaining meaningful insights into the learning process. From robotics and 3D designs in ICT to creative displays across all year levels, the Festival was a true celebration of talent, curiosity, and collaboration.

We extend our warmest thanks to all attendees—families, students, staff, and our fantastic partners—whose enthusiasm and support made this event such a success. Your involvement is what brings these moments to life.

This year’s festival was elevated by the generous participation of our community partners, including:

Expert Education & Visa Services Cambodia, CamTech, American University of Phnom Penh, De Montfort University Cambodia, CamEd, AI Farm/ROBOTYOUNG Academy, Kirirom Institute of Technology, CARE, Mermaid Swimming, GoMi Recycle, ChildSafe (Friends International), Girl Guides, Toys & Me, Sister Cafe, Papa Pain Bakery, La Pops Ice Cream, Metro Catering, Mega Catering, and our very own StuCo, Interact Club and Cambridge booths.

With laughter, learning, and shared joy at every turn, the Third Festival of Learning was a beautiful reminder of what makes Footprints International School such a special place to grow, discover, and thrive. We look forward to many more celebrations to come!

អានបន្ត